آموزشگاه اختصاصی مدیریت کسب و کار مدیران برتر

ما در این وبلاگ قصد داریم بهترین مقالات در زمینه مدیریت کسب و کار را برای شما منتشر کنیم. همراه ما باشید

آموزشگاه اختصاصی مدیریت کسب و کار مدیران برتر

ما در این وبلاگ قصد داریم بهترین مقالات در زمینه مدیریت کسب و کار را برای شما منتشر کنیم. همراه ما باشید

آموزشگاه مدیریت، روش های مدیریت کسب و کار ، مدیریت کسب و کار، ام بی ای کسب و کار ، تفکر سیستمی در سازمان ، چطور کسب و کارمان را مدیریت کنیم؟ دکترای مدیریت کسب و کار چیست؟

بایگانی
  • ۰
  • ۰

وظایف مدیر تولید

مدیریت تولید حاکی از فرآیند برنامه ریزی، کنترل، سازماندهی و هدایت فعالیت های در حال انجام یک سازمان در راستای تولید منابع ورودی به فرآورده دارد. ما در این مقاله قصد داریم وظایف مدیر تولید و نقش مدیر تولید در افزایش کسب و کار را شرح دهیم.

 

مدیریت تولید فرآیندی درون سازمانی به شمار می رود که وظیفه ی برنامه ریزی، پیش بینی و بازاریابی در بخش فروش و خدمات را بر عهده دارد. یک مدیر تولید باید درباره تحلیل بازار و ویژگی های محصول مسئولیت پذیر باشد.

جالب است بدانید که کلیه فرآیند های سازمان  به گونه ای با مدیر تولید در ارتباط است. در واقع مدیر تولید مسئول نظم داخلی و خارجی سازمان است و مسئولیت کلیه استراتژی های تولید در خصوص کاهش هزینه های اولیه سازمان را بر عهده دارد. 

یک مدیر تولید با هدف کاهش هزینه های اولیه و عرضه کیفیت مطلوب تر به صورت پیوسته در حال انجام تحقیق و بررسی است. علاوه بر این، ملزم است تا به سرعت خود را با تغییرات بازار وفق دهد و از دنیای رقابتی تجارت باز نماند.

 

وظایف مدیر تولید

پیش بینی کالا و خدمات

یکی از مهم ترین وظیفه های مدیر تولید، ارتباط پذیری با بازار، انجام پیش بینی های لازم و پاسخ دهی به نیاز های مشتری است. از آنجایی که پیش بینی کالا و خدمات تحت تاثیر مهیا شدن زمینه برای رشد و باقی شرکت در طولانی مدت به پیش بینی های دقیق مدیریت تولید بستگی دارد، بسیار حائز اهمیت است.

بخش مدیریت  تولید به وسیله انجام روش های کیفی پیش بینی، خواسته مشتریان، میزان نیاز مشتریان و میزان فروش محصول را بهه صورت دقیق پیش بینی می کند. زین پس منابع ضروری برای کالا و خدمات را در نظر می گیرد.

این پیش بینی باید به گونه دقیق صورت گیرد که حتی اگر نیاز بود مدیر تولید به توسعه محصول اقدام کند و قادر باشد با ایجاد یک خط تولید جدید نیاز مشتریان در آینده را نیز پاسخگو باشد.

دنیای تجارت همیشه به طور نرمال به کار خود ادامه نمی دهد مدیران تولید باید از به مدیریت ریسک تسلط کافی داشته باشد تا بتواند بحران را پیش بینی کند و راه حل های اساسی برای آن ارائه دهد.

بازارهای کنونی به سرعت تغییر می کنند و نیازهای افراد به دلیل گسترش دانش و اطلاعات و وسایل ارتباطی به میزان زیادی مشابه یکدیگر شده است. با این شرایط ما دیگر نمیتوانیم کالایی را در حد بازار منطقه ای تولید کنیم بلکه باید نیاز قشر انبوهی از انسانها را درنظر بگیریم و در این شرایط است که کار مدیریت تولید سازمان مورد توجه قرار می گیرد و نشان میدهد که این واحد در بازار کسب و کار چقدر میتواند موفق باشد.

 

برنامه ریزی فرآیند تولید

  • تولید ایده نو

واحد مدیریت تولید باید بخشی رو برای تولید ایده های نو اختصاص دهد تا بتواند با توجه به تغییرات بازار سریعترین عملکرد را داشته باشد و یا اینکه در بازار رقابتی به عنوان پیشگام حرکت کند

 

  • امکان پذیری

بررسی امکان پذیری ایده ها و همچنین استراتژی های سازمان از جمله دیگر وظایف مدیریت تولید می باشد. زیرا اگر قرار باشد امکان پذیری صورت نگیرد احتمال شکست به میزان بسیار زیادی بالا میرود.

 

  • طراحی فرآیند تولید

واحد مدیریت تولید باید بتوند تا میتواند فرآیند تولید را کاهش داده و با اینکار می تواند حتی هزینه های تولید را پایین بیاورد. هرچه پیچیدگی تولید کاهش یابد زمان تولید نیز افزایش خواهد یافت و به این شکل میتوان در مدت زمان کمتری به تعداد بیشتری کالا و به سودآوری بیشتری دست پیدا کنیم.

 

  • طراحی کالا

تولید کالایی که مطابق با میل و نیاز مشتری باشد برای بدست آوردن بازار بسیار حائز اهمیت است. سازمان باید بتواند کالایی را تولید کند که خواسته های مشتریان را برطرف کند. از طرفی کالا باید به گونه ای باشد که استفاده از آن از پیچیدگی بالایی برخوردار نباشد و مخاطب را سردرگم نکند. کالا باید طوری طراحی شود که مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده نماید.

 

  • تخصیص منابع

باید با توجه به حجم تولیدی که در سازمان انجام میشود. به هر بخش منابع آن تخصیص داده شود. تخصیص منابع یکی از مهمترین عوامل می باشد، تا بتوانید با توجه به منابع موجود مخصوصا در شرایط بحرانی حداکثر سودآوری و تولید را داشته باشید.

 

  • مرحله بازاریابی محصول

بخش اعظم این کار مربوط به وظایف مدیریت بازاریابی و فروش می باشد. که مدیریت تولید به عنوان همکار با این واحد همکاری می کند.

 

انتخاب روش مناسب

انتخاب روش مناسب تولید از تصمیمات استراتژیک مدیریت تولید می باشد که می تواند شامل موارد زیر باشد .

 

  • تولید پیوسته

در این روش واحد تولیدی براساس نوع محصول خود سازماندهی می شوند. در این تولید محصولات به صورت پیوسته و خطی تولید و به مشتریان ارائه می شود.

 

  • تولید فرآیندی

که واحدهای تولیدی بر اساس نوع فرآیند ساماندهی می شوند. یعنی تمام واحدهایی که عملیات فناورانه آنها مشابه است در یک جا جمع شده و یک واحد تولیدی را تشکیل می دهند.

 

  • تولید گروهی

که از ترکیب تولید پیوسته و تولید فرآیندی تشکیل شده است. در این روش هزینه تغییر ماشین آلات را نداریم ، سرعت کار افزایش یافته ، اما هزینه اولیه نیز افزایش می یابد.

 

  • تولید پروژه ای

که در این روش بر اساس سفارش خط تولید شروع به تولید یک محصول خاص می کند. این روش در سطح بزرگ انجام شده و ما اطلاعاتی از نیاز مشتریان نداریم و کلیه کارهای تولید محصول پس از سفارش صورت می پذیرد .مدیریت تولید برای بهبود خدمات رسانی و اطلاع از وضعیت بازار و مشتریان و پیش بینی آینده محصول و بازار می توانند از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بهره برند.

 

ارتباط مدیریت تولید با سایر بخش ها

  • واحد تدارکات

واحد تدارکات باید کلیه منابع موجود را در اختیار واحد تولید قرار دهد. بنابراین مدیریت تولید باید به طور پیوسته گزارشات تولید خود را در اختیار واحد تدارکات قرار دهد تا منابع لازم برای آن تخصیص داده شود.

 

  • واحد اداری و کارگزینی

واحد کارگزینی جهت تامین نیروی انسانی واحدهای سازمان از جمله واحد تولیدی فعالیت دارد. به همین منظور ارتباط مدیریت تولید و واحد کارگزینی جهت تامین نیروی انسانی الزامی است.

 

  • واحد مالی

واحد مالی، برنامه ریزی مالی سازمان و هزینه های سازمان را مورد بررسی قرار می دهد. مدیریت تولید همواره برای بررسی و درخواست منابع مالی جهت تولید کالا و ارائه خدمات به مشتریان باید با این واحد در ارتباط باشد.

 

  • واحد فروش

ارتباط مستقیم مدیریت تولید با واحد فروش منجر به آن خواهد شد که نیاز مشتریان به سرعت تشخیص داده شود و کالای مورد نیاز آنان در سریعترین شکل ممکن به مرحله تولید برسد. با این کار سازمان سهم بیشتری از بازار را در اختیار خواهد گرفت.

 

منبع 

  • ۰۱/۰۳/۲۱
  • عباس جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی